П’ять моделей монетизації StartUp проектів
30 Серпня 2018
Бізнес-аналітик, StartUp developer

Більше половини, а то й 90% бізнес проектів закривається в перший рік свого життя.

З цією фразою знайомий мало не кожен бізнесмен.  А що такого можна зробити до того, як ви відкриєте бізнес, щоб він все ж вижив і приносив вам прибуток?

Як радять американські спеціалісти з стартап проектів, – принаймні потрібно вивчити моделі монетизації бізнес проектів.

Ось основні з них:

1.     Перепродаж.

Бізнес-модель, яка чудово прижилась і в свій час дала потужні фінансові результати в місті Хмельницький (де розташований один із найбільших речових ринків Європи). Основне правило: «купуй дешевше, продавай дорожче».

  1. Модель підписки.

Коли проект володіє дуже цінною інформацією, яку можна продавати зацікавленим компаніям або приватним особам.

Наприклад:

  • Сайти про роботу, типу «Headhunter», «Monster.com», «Superjob» тощо – заробляють на обох сторонах: з роботодавця беруть кошти за доступ до бази користувачів, а з користувача – за підйом в ТОП його резюме.
  • «Вузькі» проекти з аналітичною інформацією, типу «Bloomberg» – сервіси для тих, хто хоче володіти достовірною та повною інформацією (банківські, трейдерські та інші фінансові та аналітичні ресурси, аналізи фінансового та ін.. ринків тощо).
  • Онлайн кінотеатри, музичні архіви, типу «Gidonline», «Netflix», «Spotify», «Zvook» – в нашій країні, де ми звикли отримувати аудіо та відео контент безкоштовно – нам показуватимуть рекламу, а в США та Європейських країнах користувачам пропонують обирати самостійно чи платити абонентську плату, чи дивитись рекламу.
  1. 3.Модель«freemium».

Проект дає базовий функціонал безкоштовно, а додаткові інструменти за оплату, або , використовуючи увагу користувачів, показує їм рекламу. Конверсія (ті користувачі, з яких проект заробляє) в даній моделі складає від 0 до 3 %.

Наприклад:

  • Пошукові системи, типу «Google», «Internet Explorer», «Yandex» – їх монетизація відбувається через оплату їм контекстної реклами.Відвідуваність цих систем – кілька десятків мільйонів користувачів, з них 1-3% відкривають контекстну рекламу, сприймаючи її за підібраний для них кращий результат за їх запитом. Кожен клік коштує рекламодавцю від 1-2-х грн.. та вище.
  • Соціальні медіа, типу «Facebook», «ВК», «Telegram» – монетизація соціальних мереж більш диверсифікована: від показів реклами, віртуальних подарунків до комісії з оплат користувачів в мобільних додатках та іграх. По рекламі кількість переходів в середньому складає0,02-0,06%, комісія по платежах в додатках, іграх, в залежності від соціальної мережі, 30-50%.
  • Месенджери/сервіси IP телефонії, типу «Skype», який, окрім безкоштовного базису, ще продає послуги зв’язку з акаунтів на міські та мобільні оператори.
  • Ігри мобільні та платформені, типу «Angry Birds», «Farmville» – заробляють, як правило, так: 10 рівнів гри можна скачати й пройти безкоштовно, а далі пропонується скачати гру за 1-3 долара, далі в грі за гроші можна купити яку-небуть штуку, типу «Могутнього Орла» в«Angry Birds», за допомогою якого одною атакою гравець проходить проблемний рівень. В платформених іграх (тип ігр ще називають free to play) учасник грає безкоштовно скільки завгодно, але за прискорений ріст героя/картоплі/курчат можна заплатити і одразу перейти в більш вигідну ситуацію по відношенню до своїх конкурентів.
  • Дошки оголошень, так звані «Classified», типу «Бесплатка», «OLX» – заробляють так: оплата за «верхнє» місце в категорії для оголошеннякористувача або виділення оголошення кольором, абонентська плата з магазинів і, звісно, реклама.

 А інші дві моделі (рекламна і транзакційна) розглянемо в наступній статті.

Вивчайте моделі, дивіться системно, монетизуйте ефективніше свій бізнес проект.

Дмитро Лисий

Бізнес-аналітик, StartUp developer